nl
X

Er zijn nog geen producten in uw winkelwagen geplaatst.

0

Er zijn nog geen producten in uw winkelwagen geplaatst.

Afvallen dat doe ik voor mezelf!


Het nieuwe jaar is begonnen en heel veel mensen willen afvallen. Voor sommigen is dit een terugkerend fenomeen of het gaat slechts om de decemberkilo’s. De beweegredenen om ook dit jaar weer te beginnen met een dieet of challenge zijn heel persoonlijk. En toch is het in februari voor velen alweer over. Velen zijn afgehaakt, terug gevallen in oude gewoonten of hebben het simpelweg opgegeven.

Herken je dit?
Ik wil wel afvallen, maar mis een stukje motivatie. Eigenlijk weet ik zelf niet waarom ik wil afvallen!

Stel een doel waarom jij wilt afvallen

Als jij wilt afvallen, dan doe je dat in de eerste plaats voor JEZELF. Doe je het voor een ander, bijvoorbeeld partner, denk daar dan nog eens heel goed over na! Kies voor jezelf, voor je eigen gezondheid.
Dan wordt ook het stellen van een doel gemakkelijker. Want JIJ hebt er baat bij! Maak de doelen wel realistisch en haalbaar. Is het doel wat verder weg, bijvoorbeeld 30 kilo, maak dan subdoelen van 5 kilo. Subdoelen zijn erg belangrijk, omdat je vaker de bevestiging krijgt dat je een doel kan behalen. Dit werkt zeer motiverend!
Bij iedere keuze die je moet maken, vraag je jezelf af, of je hiermee dichter bij je doel komt. Zo kan je op basis van keuzes je zelf gestelde doel behalen.

Heb ik structuur nodig?      

Het is fijn om structuur te hebben. Persoonlijk geeft het mij veel houvast. Zo kan je de doelen die je voor jezelf hebt bedacht, vastleggen op de kalender. Hang deze in het zicht, zodat je het vaak ziet en er aan herinnert wordt. En heel belangrijk, deel je doelen met anderen (vrienden, famillie, partner). Zo is iedereen op de hoogte en geef je de ander de gelegenheid om jou te steunen.

Een andere manier van structuur is een menuplanning en een beweegschema. Een menuplanning helpt bij het doen van inkopen en ontlast je ervan om iedere dag opnieuw te moeten bedenken wat er gekookt moet worden. Een beweegschema hoeft niet meteen  te betekenen dat je lid moet worden bij een sportclub. Het kan wel, maar je kunt ook dagelijks een half uur gaan wandelen.

Wat doe ik op de moeilijke momenten?

Moeilijke momenten, die hebben we gelukkig allemaal. Maar wat zijn de momenten dat jij het moeilijk hebt? Op verjaardagen, ’s avonds op de bank of ben je een emotie-eter? Benoem je knelpunten. Door de moeilijke momenten te benoemen worden ze herkenbaar en dan kan je betere keuzes maken om je doel te behalen.

Houd altijd JOUW doel voor ogen. Ook letterlijk, plaats het daar waar je het vaak ziet. Bedenk nog altijd voor wie je dit doet: voor JEZELF!

Je mag jezelf best belonen als je een (sub) doel hebt gehaald. Je hebt dan iets om naar uit te kijken. Iedere keer dat het gelukt is om een moeilijk moment voor bij te laten gaan, ben je dichter bij het ontwikkelen van een nieuwe gewoonte. En het is heel moeilijk om oude gewoonten af te leren!

Inspireer je zelf!

Zoek nieuwe recepten waarmee je aan de slag kunt. Deze kan je online vinden op Facebook of door het volgen van blogs. Er zijn vele uitgebreide websites met inspirerende recepten zoals 24 Kitchen. Het is ook verstandig om een goed kookboek te kopen, waar je de basis uit kunt leren.
Wissel recepten uit met vrienden. Dit kan op vele manieren zoals What’s app, Facebook of organiseer samen een gezellige kookavond. Volgende keer bij jou thuis?

 

Samengevat:

  • Doe het voor jezelf
  • Stel doelen en subdoelen
  • Iedere beslissing brengt je dichter bij je doel
  • Een menuplanning zorgt voor structuur
  • Een beweegschema is net die ene stok achter de deur
  • Benoem de knelpunten
  • Beloon je zelf bij het behalen van een doel
  • Ontwikkel nieuwe gewoonten
  • Zorg ervoor dat je geinspireerd blijft
  • Ontdek nieuwe smaken en eet gevarieerd

Gratis E-book en/of Skype gesprek

En nu ben ik natuurlijk heel benieuwd. Wat ga jij nu doen naar aanleiding van dit artikel. Wil je me dat vertellen door je reactie onder mijn blog te typen? Dat vind ik fantastisch als je dat wilt doen. Want leert mij over wat ik voor jou kan doen en het is ook waardevol voor de andere lezers van mijn blog.


Als dank voor je reactie heb ik twee waardevolle cadeaus voor je!

Je krijgt mijn gratis E-book over gevarieerde voeding. Om deze te ontvangen vul je je voornaam en je e-mailadres in, helemaal onderaan de pagina. Veel plezier met lezen!

En ik bied je een gratis  gesprek aan van een half uur via Skype. Je kunt dan ontdekken of een begeleidingstraject door mij iets voor jou is! Want ik kan JOU HELPEN met afvallen! Ik ga graag met je in gesprek over de mogelijkheden en jij mag al je vragen stellen. Klik dan op de onderstaande link, dan neem ik contact met je op:


AANMELDEN VOOR GRATIS SKYPE GESPREK
 
Silvia Wilken
 
 
      18-01-2016 10:52     Reacties ( 2 )
Reacties (2)
 Jouw Biovoeding -  23-02-2016

Bedankt Ingrid voor je reactie op deze blog. Het is zo moeilijk om af te vallen. Je hoeft het niet alleen te doen. Ik help je er graag bij. Je weet me daarvoor te vinden. Misschien kan mijn gratis E-book over gevarieerde voeding je helpen. Je kan het rechts onderin aanvragen. Heel veel succes.

 ingrid boskoop -  22-02-2016

Ik begin ook gemotiveerd, maar ik vind het toch lastig om vol te houden. Een beetje meer structuur kan ik denken ik ook wel gebruiken. Dus ik ga bedenken hoe ik dat ga doen. Zal me vast helpen.

Onderzoek Groente- en fruitafdeling


Ging je vroeger naar de groenteboer in Delfzijl? Zou je het fijn vinden als je weer bij een versspecialist terecht kan? Ik heb een natuurvoedingswinkel in de Waterstraat en hoor heel graag of er behoefte is. Het zijn 6 korte vragen en je kunt een vers pakket winnen! Via deze link kan je meedoen:

Onderzoek groente- en fruitafdeling

Silvia Wilken