nl
X

Er zijn nog geen producten in jouw winkelwagen geplaatst.

Categorieën

0

Er zijn nog geen producten in jouw winkelwagen geplaatst.

Vermoeidheid, stress, burned out

Vermoeidheid, stress, burned out

Wat kan ik er zelf aan doen?

Onlangs heb ik een cursusdag bezocht van New Care Voedingssupplementen, gepresenteerd door Margot Peinneman. In mijn gezin heb ik een ervaringsdeskundige, iemand die al twee jaar worstelt met een burned out. Ook hij was mee deze dag. Het was een pittige dag, met veel informatie, nieuwe inzichten en vooral herkenbaarheid. Zijn herstel ontwikkelde zich langzaam maar gestaag, en toch had ik de laatste tijd het gevoel dat hij bleef hangen. Het was moeilijk om hem ergens voor te motiveren, leuke dingen doen, om beter te eten zodat hij daar weer energie van krijgt. Niets van dit alles sprak hem aan.

Kenmerken van een depressie:
  • Duidelijk afvallen of juist aankomen
  • Slapeloosheid of juist veel slapen
  • Traagheid of juist lichamelijke rust
  • Vermoeidheid, weinig energie hebben
  • Je waardeloos of schuldig voelen
  • Verminderde concentratie of besluiteloosheid
  • Terugkerende negatieve gedachten

In dit artikel zal ik verder spreken over een depressie, als ‘paraplu’ begrip voor vermoeidheid, stress en burned out. De oorzaak van stemmings- en depressieve klachten zijn chronische stress, een actief immuunsysteem, en een verstoorde aanmaak van serotine en dopamine. Overdag, dan hoort je immuunsysteem niet actief te zijn. Een verstoorde aanmaak van de serotinen en dopamine ontstaat heel simpel: Als je de producten niet eet waar de bouwstoffen in zetten om dit aan te maken, dan kan je dit niet zelf aanmaken. Je hebt de bouwstoffen nodig.
Serotonine en Dopamine zijn ook de twee hormonen die je stemming bepalen. De aanmaak hiervan kan ik weergeven in een ingewikkeld schema, maar ik kies er voor om een versimpelde vertaling te geven.

Dopamine wordt aangemaakt vanuit Tyrosine, welke wordt omgezet middels B6 vitamine in Dopamine. In samenwerking met Magnesium, B6, B12 en Foliumzuur wordt Dopamine weer omgezet in Adrenaline.

Serotonine wordt aangemaakt vanuit Trypotofaan, en die heeft dezelfde B6 nodig voor de omzetting naar Serotonine. Daarna volgt de omzetting naar Melatonine. Tyrosine en Tryptofaan zijn aminozuren (eiwitten) die je vind in dierlijke bronnen.

Als de omzettingen van deze processen goed lopen, dan gaat het synchroom aan elkaar.  Maar door het ontbreken van Tyrosine en Trypofaan in de voeding, ontstaan er tekorten en kunnen de omzettingen niet meer plaatsvinden. Dat betekent ook dat de overheersende kant de beschikbare B-vitaminen en Magnesium in gebruik neemt, waardoor het andere proces tekorten oploopt, met dus als gevolg dat de nodige omzettingen voor Dopamine en Serotonine allebei niet meer kunnen plaatsvinden.

Is het mogelijk om het met voeding aan te vullen? Ja, deze twee aminozuren zitten in voeding, maar het is erg moeilijk om je tekorten hiermee weg te werken. Het aminozuur Trypotofaan zit in kalkoen, kip, tonijn, banaan, noten, en pure chocolade.

Tyrosine zit als aminozuur in vis, gevogelte (geen kip!), eieren, avocado, banaan, noten en zaden.
Waarschijnlijk eten we dit allemaal weleens, of zelfs meerdere keren in de week. Maar niet iedere dag in grotere hoeveelheden. Tijdens de cursusdag werd zo los uit de pols geredeneerd hoeveel je dan waarvan zou moeten eten, maar als snel bleek dat het bijna onmogelijk was om iedere dag genoeg via de voeding binnen te krijgen. Zeker als er sprake is van een tekort, dan is het raadzaam om te suppleren.

Bij New Care hebben ze daarvoor het Proteïnepoeder ontwikkeld. Dit is een bus met als basis Rijstproteïne en 18 toevoegde aminozuren. Hier maak je dan een shake van. Naar verloop van tijd is het de bedoeling dat als de depressie onder controle is, dat je dan misschien wel kunt afbouwen en het alleen uit de voeding kan halen. Als je maar genoeg kwalitatieve eiwitten binnen krijgt! Zo niet, dan zou ik zeggen: Lekker blijven shaken!

B-vitaminen en Magnesium

Eerder hebben we al benoemd dat B-vitaminen en Magnesium onmisbaar zijn voor de omzetting naar Dopamine en Serotonine. Maar krijgen we die dan wel voldoende? Velen zijn in de veronderstelling dat brood vitamine B bevat. Helaas, het hele graan wel, maar na de bewerking en verhitting van het bakproces, bevat brood geen B vitaminen meer. En we zijn met zijn allen nog wel zulke broodeters!
Velen van ons hebben waarschijnlijk een tekort aan Magnesium. Er worden cijfers genoemd van 80% van de Nederlanders. Oorzaken hiervoor zijn o.a. verarming van de landbouwgrond en veel meer stress dan vroeger. Een magnesiumtekort kan zich uitten door spierkrampen en vermoeidheid. Ze zeggen weleens: “Je hebt water nodig, zuurstof en magnesium.” Als je  het zo stelt dan is het wel erg belangrijk. Je kunt Magnesium in verschillende vormen tot je nemen: ontspannend voetenbad, olie of gel of capsules.

Als er sprake is van een depressie en het vermoeden bestaat van tekorten, dan is het raadzaam om de B-vitaminen en de Magnesium bij te slikken. Tijdens de pauze zei ik al tegen mijn ervaringsdeskundige dat hij morgen kan beginnen met suppleren. Ik had alle drie de producten in huis. Doordat hij zelf bij de presentatie was, begreep hij ook waarom. Zo gezegd, zo gedaan en hij is nu 10 dagen aan het suppleren.

Hoe gaat het dan nu?

Ik vind het ongelovelijk wat ik meemaak. Vanaf de dag dat hij is gaan suppleren gaat het gewoon beter! Kennelijk kan verbetering van gemoedstoestand al snel in gang gezet worden. Tuurlijk wist ik dat voeding erg belangrijk is. Maar ik had niet bedacht dat eigenlijk zijn biochemie ontregeld is, en dat dat een mede oorzaak is van hoe hij zich voelt.
Wat is er dan echt anders? Het is weer gezellig in huis, hij gaat weer dingen ondernemen (ook al zijn ze klein), positief gemutst. Hij loopt weer rond als een blij ei!
 

  Silvia WilkenVermoeidheid, stress, burned out     16-07-2019 13:00     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

Normaal geopend tijdens Corona-virus


Het zijn gekke tijden en de wereld lijkt op zijn kop te staan. 
De openingstijden heb ik de van de vrijdagavond aangepast naar 18.00 uur.

Als je vragen hebt, dan hoor ik het graag. Zie ik je nog?

Silvia Wilken
06-23748656